De paskamer als factor van het verkopen

paskamers

De paskamer. Voor de ene persoon is het de ideale plek om even goed te kijken of alles past, voor de andere persoon is het bijna de hel op aarde. Maar een pashokje is in een kledingwinkel wel van belang, want zonder dat pashokje kan de klant de kleding niet in de winkel passen en dat kan zorgen voor een hoop ontevreden klanten. Maar waar moet u nu opletten bij een paskamer?

Grote van de paskamer

Er is niets zo vervelend als een paskamer waar de klant amper beweegruimte heeft. Het uit en aankleden kost nu eenmaal wat bewegingen. Het is niet nodig om hele turnactiviteiten te kunnen verrichten, maar voldoende ruimte om je om te kleden is wel zo fijn.

Spiegels

We begrijpen het helemaal, winkeliers die bewust de spiegel uit het pashokje halen zodat de klant naar buiten moet. Helaas kan dit nogal een negatief effect hebben op mensen. Dit heeft als rede dat mensen zich niet altijd comfortabel voelen wanneer ze met nieuwe kleding het pashokje uit moeten. Bent u dus bewust van dit effect. U kan de spiegel weglaten maar ben dan ook voorzichtig in de klantbenadering als ze uit het pashokje stappen. Wilt u echt de spiegels optimaal plaatsen? Zorg er dan voor dat er minimaal twee spiegels in het pashokje zitten die dusdanig zijn opgesteld dat de klant zichzelf ook van de achterkant kan bekijken. Dit geeft net die extra boost die wellicht ervoor kan zorgen dat klanten beter kunnen inschatten of ze de kleding willen.

Licht

Hoe vaak wordt er gezegd:”Dat licht in de paskamers is niet ideaal om te zien of die kleur mij staat”. Ja, de consument wordt zich steeds bewuster dat het licht in kledingwinkels hen op het verkeerde been kan zetten. Maar er zijn ook soorten licht die er juist voor zorgen dat de klant er nog beter uitziet. Maak daar gebruik van, ook in de pashokjes. Het kan een positief effect hebben op het uiteindelijke oordeel of de klant na het passen het item wel of niet gaat kopen. Immers we zijn allemaal toch eerder geneigd iets te kopen wat ons goed staat.

Graag ook even zitten

Wat er vaak in een paskamer mist is de mogelijkheid om te kunnen zitten. “Maar klanten maken daar toch geen gebruik van?” Fout, er zijn genoeg klanten die tijdens het kleding aantrekken er even bij willen  zitten. Of het nu gaat om makkelijk die sokken of een panty aan te trekken of dat klanten toch liever even hun eigen kleding op een stoel kunnen leggen. Ja, want dat is ook iets wat klanten graag doen.

Mini kledingrek

Vooruit om een compleet kledingrek in een paskamer te zetten of te hangen is wat overdreven. Maar klanten hebben wel graag de optie om kleding die ze gaan passen te kunnen ophangen. Dit is tevens voor uzelf als winkelier ook praktisch, klanten hoeven namelijk niets op de grond te leggen. Laat de kleding zo vlekvrij blijven. maar het is natuurlijk ook bedoeld om eigen kleding op te kunnen hangen zodat die niet vies wordt.

Accessoires in de buurt

Wilt u bijverkoop stimuleren of klanten net dat beetje extra geven bij het passen van kleding. Zorg er dan voor dat de accessoires als schoenen, riemen en sieraden dicht bij de pashokjes liggen. Klanten kunnen zo bijvoorbeeld zien hoe dat ene jurkje staat met pumps eronder, of hoe die ene broek match met een donker bruine leren riem.

Privacy

Niet geheel onbelangrijk. Klanten houden ook van privacy. Zorg er dus voor dat de klant makkelijk en goed het pashokje dicht kan doen. Maar ook dat er duidelijkheid is wanneer er iemand in het pashokje staat. Er is niets zo vervelend als iemand die perrongeluk mee kan kijken met het omkleden.