“E-mail marketing tijdrovend? Absoluut niet!”

 

“Ik stuur geen e-mails naar mijn klanten, deze belanden toch in de prullenbak of in spam. Maar folders laten printen dat kost mij veel geld” Maar wie zegt dat een e-mail naar je klant sturen geen effect kan hebben? Immers mensen houden wel van een persoonlijke benadering, alleen hoe doe je dat dan als winkelier als je klant niet letterlijk voor je neus staat.

Juist, dan ga je aan de slag met e-mailmarketing. “Ik kreeg voor mijn verjaardag een kortingsbon van mijn favoriete winkel gemaild!” Dat heeft iedereen toch wel eens gehoord? Dat is nu precies een goed voorbeeld van een juiste persoonlijke benadering via de mail. Maar hoe pak je dat als winkelier nu aan. Je wilt er niet uren aan kwijt zijn om uit te zoeken wie wanneer jarig is. Oh en overigens, wat schiet je op met alleen maar verjaardagsmails sturen? Is dat nu echt klantenbinding.

Nee, je wilt je klant ook triggeren met jouw aanbiedingen. Een reclame email die aangepast is aan het profiel van een groep klanten. Mannen willen nu vaak iets anders dan vrouwen en iemand van 18 wil hoogstwaarschijnlijk niet rondlopen in dezelfde kleding als iemand van 50. Maar alles handmatig uitzoeken is ook in dit geval tijdrovend. Maar wacht eens, heeft jouw kassasoftware niet de optie om klanten aan te maken? Kan jij de aankoop geschiedenis per klant bekijken? En heb je dan ook nog eens de mogelijkheid om selecties te maken op basis van bijvoorbeeld maand waarin iemand jarig is of de collectie die iemand ooit gekocht heeft?

“Ik filterde zo de mensen die in december jarig waren eruit, kon ik ze gelijk allemaal een persoonlijke mail sturen met felicitatie en een leuk kleinigheidje om te besteden in mijn winkel! Er werd zo positief op gereageerd en het kostte bijna geen tijd. Diezelfde dag stuurde ik ook een mail uit naar alle jonge vrouwen die gek zijn op feestelijke jurkjes. Immers kerst en oudejaarsavond komen eraan en dat betekent uiteraard dat er geshopt gaat worden voor feestelijke kleding. Voor je jonge dames maakte ik een selectie van de collectie met echte Party dresses en voor de oudere dames koos ik de prachtigste elegante combinaties voor het kerstdiner.” 

Zo hoort e-mailmarketing voor een winkelier te zijn. vanuit het eigen systeem klanten filteren die geïnteresseerd zullen zijn in de e-mail en makkelijke oplossingen om die e-mailadressen in een lijst te hebben om zo snel en gemakkelijk een leuk bericht naar te sturen.

Benieuwd naar hoe dit kan werken? Rkassa beschikt standaard over een klantmodule met email opties. Overigens, wij raden ook nog eens een om mailchimp te gebruiken om al die prachtige e-mails in te gaan maken. Ben je nog sneller klaar! Laat die e-mail marketing maar beginnen.