Klantengegevens als key

klantenkaarten van verschillende winkels voor klantgegevens

Op het internet in uw webshop is het allang niet meer vreemd. precies volgen van uw bezoekers doen. Welke productpagina’s worden er veelal bekeken en welke stappen zorgen ervoor dat mensen stoppen met het aanschaffen van een product. Deze techniek maakt gebruik van cookies. Maar kunnen we deze cookies ook inzetten in onze fysieke winkel zodat we daar klantgegevens kunnen verzamelen?

In principe is het mogelijk. Het begon eigenlijk jaren geleden met de klantenpas. Deze pas, die dus enkele persoonsgegevens van de klant bevat, zorgde ervoor dat vooral supermarkten meer inzicht kregen in het koopgedrag van de consument. Door een paar simpele klantgegevens op deze pasjes te zetten, denk aan geboortedatum en geslacht, kan er een globale doelgroep opgesteld worden en kan er zo bepaald worden welke producten populair zijn onder welke doelgroep. Tegenwoordig zijn deze klantenpassen niet meer weg te denken uit de retail wereld.

Maar het gaat verder. Zo is Philips bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van speciale lampen. Deze lampen helpen de klanten door middel van licht te navigeren door de winkel. De lampen zenden een signaal uit wat camera’s van smartphones kunnen oppakken. Door middel van een applicatie op deze telefoon kan er dan genavigeerd worden door de winkel. De applicatie wijst klanten dan bijvoorbeeld op aanbiedingen, of wanneer de klant vaak in de winkel komt op mogelijk interessante producten.

Schendt het de privacy van de klant? Nee, het is natuurlijk aan de klant zelf of hij gebruik maakt van dergelijke apps. Daarnaast is het nog zo dat de klant in de app bijvoorbeeld ervoor kan kiezen of zijn gegevens gedeeld worden. In principe levert het de klant ook veel voordelen op. Zo kunnen winkels namelijk persoonlijke kortingen geven en de klant helpen de juiste weg in de winkel te vinden. Wat dan weer tijd bespaard.

Wilt u nu al aan de slag met speciale klanten gegevens? Met onze kassa software heeft u de mogelijkheid om klanten in de voeren door middel van spaarprogramma’s. Het spaarprogramma is zelf in te stellen door u. Daarnaast kunt u van de klantgegevens historie inzien en zo beter inspelen op wat de behoefte van de klant zal zijn. Benieuwd naar hoe het in de praktijk werkt. Wij staan open voor een vrijblijvende demo op locatie zodat u zelf kunt ervaren hoe het systeem werkt en wat uw voordelen zullen zijn.