Muziek in de winkel

muziek in winkel

Uit onderzoek is gebleken dat muziek in de winkel invloed heeft op het koopgedrag van de klanten. Er zijn een aantal manieren om uw muziek zo in te zetten dat het de verkoop van producten kan stimuleren en u een hogere omzet kan draaien. Een aantal korte tips op een rijtje.

Hard vs zacht

Het klinkt vrij logisch, te harde muziek zorgt ervoor dat er bepaalde doelgroepen uit uw winkel wegblijven. Jongeren zijn over het algemeen sneller geneigd een winkel binnen te stappen met harde muziek dan een wat oudere doelgroep. Maar dat betekent niet dat als uw doelgroep pubers zijn dat u flink aan de slag moet met harde muziek. Te harde muziek kan er namelijk voor zorgen dat mensen geïrriteerd raken en dat ze juist eerder de winkel uit zijn. Volume dus niet te hoog zetten. Maar te zacht is ook niet de bedoeling. Mensen zijn namelijk eerder geneigd langer in een winkel te blijven als de muziek voldoende te horen is en zorgt voor een goede toevoeging aan de sfeer.

Soort muziek

Naast dat volume eigenlijk heel logisch is, is de zogenaamde playlist ook zeker iets wat niet onbelangrijk is. Eigenlijk spreekt het voor zich. Als je doelgroep mannen tussen de 30 en 50 jaar is dan moet je niet aan komen zetten met top 40 muziek. Hoe meer je de muziek aanpast op de hele sfeer van de winkel, hoe groter de kans dat mensen meegaan in die beleving en dan ook meer zullen kopen.

Tijdsbepaling

Uit Canadees onderzoek is gebleken dat gedurende de dag de soort muziek en het volume aangepast kunnen worden. Zo hebben mensen op bijvoorbeeld koopavonden en in het weekend meer behoefte aan hardere muziek die “swingender is”. Een mooi voorbeeld is de kleding winkel The Sting. De doelgroep zijn kort gezegd, hippe jongeren die wel van uitgaan houden. Op een goede donderdagavond staat de muziek dan ook veel harder en zullen ze meer up tempo zijn. Terwijl op vrijdagochtend de muziek wat relaxter klinkt en zachter (even bijkomen van de stapavond?).Of wat dacht je van de zaterdag? Mensen koppelen de harde muziek dan aan de zaterdagavond, uitgaansmogelijkheden. Onze hersenen zijn dan eerder geneigd te denken:”dat ene shirt is gaaf!.” Het geeft namelijk een extra boost aan hoe mensen zichzelf dit shirt zien dragen.

Denk dus goed na over de muziek en het volume dat je gaat gebruiken om je winkel die extra toevoeging te geven. Want als jij bewust inzet met de muziek zal een klant anders kopen en zal je omzet gaan stijgen.