Trends anno 2015

 

Het is al een tijdje een feit, economisch gezien doet Nederland het beter dan afgelopen jaren. We kunnen niet meer spreken in excuses als:”maar door de crisis….”. Maar dat wil niet zeggen dat zonder ook maar iets te doen de omzet van winkels zal stijgen. De consument is namelijk ook kritischer geworden, dat betekent dat je als winkeleigenaar steeds slimmer moet inspelen op de behoeftes van de klant. Zo slim dat ze bij jou terug blijven komen. Want echt vastigheid aan winkels? Dat kent de consument al een tijdje niet meer. Maar wat zijn dan nu opvallende trends?

Gewoon vs uniek

Klanten kiezen steeds meer voor het unieke. Ondanks dat je in theorie kan zeggen dat mensen kudde dieren zijn, is het wel zo dat ze zichzelf ook deels uniek willen maken. Hierdoor zie je dat grote concerns als Primark, Zara en H&M hun omzet zien dalen. Niet dat ze enorm slecht lopen maar ze merken dat ze klanten verliezen, puur op het feit dat ze kleding verkopen die “iedereen” al heeft. Speel hier als winkelier goed op in, een uniek, afwisselend aanbod zorgt namelijk voor de terugkeer van de klant.

Ken je doelgroep

Je hebt een enorme voorsprong als je uiteraard je doelgroep kent. Wie zijn hun voorbeelden, wat is hun smaak. Hebben ze een bepaald budget? Zijn ze gevoelig voor trends of eerder voor hypes. Ken je klant van binnen en buiten zodat jij precies op de behoeftes kan aansluiten. Nu zit er wel een gevaar. De consument is steeds bewuster van het feit dat er in doelgroepen gedacht wordt. Ook zijn ze zich er steeds bewuster van dat ze in groepjes gestopt worden en daar eigenlijk niet van gediend zijn. Zie iedere klant dus eigenlijk nog steeds als de unieke persoon in je winkel.

Online vs offline

Het is al jaren bekend dat online heel de wereld van de detailhandel op zijn kop heeft gezet. Immers voor een klant is het toch net even makkelijker om in de avond, vanuit de luie stoel, webshops te bekijken dan uitgebreid het centrum in de gaan om te gaan winkelen. Maar ondanks dat online zeer populair is blijft offline nog steeds op de eerste plaats staan als voorkeur voor veel mensen. Dit omdat het beleven van een product heel anders is in het echt dan wanneer je naar een schermpje staart. Maak dus ook gebruik van het gemak van beleven in de winkel. Stoffen van kleding moeten gevoelt worden, klanten zijn eerder overtuigd cadeau artikelen te kopen als ze kort zien wat het doet en laat die horloges nu maar gewoon even passen.

Duurzaamheid en kwaliteit

Tegenwoordig zie je een stroming van mensen die kwaliteit en duurzaamheid kiezen boven in grote getale geproduceerde producten. Dit heeft een terugkoppeling op het eerder genoemde punt in dit artikel. mensen hechten steeds meer waarde aan uniek zijn maar dus ook aan goed zijn voor het productie proces. Kies dan ook voor een assortiment dat duurzaam (duurzamer) is dan dat van de concurrent. Speel daar dan ook weer wijs op in. Overigens, tegenwoordig kopen ook steeds meer mensen zogenaamde vintage spullen, wat eigenlijk een mooie verpakkingsnaam is voor tweedehands artikelen.